Sophie Whettnall / Ghost Trees

Voel de hartslag van wat was...
Foto van Sophie Whettnall tijdens de performance Ghost Trees waarbij ze fictieve schaduwen verft op gras
Sophie Whettnall, Ghost Trees

Performance / Ghost Trees,  2024, organische pigmenten op het grasveld voor het kasteel

Met Ghost Trees flirt Sophie Whettnall met de grenzen tussen het zichtbare en het onzichtbare, tussen heden en verleden, tussen droom en werkelijkheid. Met biologisch afbreekbare pigmenten schildert ze schaduwen van fictieve bomen op het grasveld voor het Kasteel van Gaasbeek. De tijd lijkt stil te staan en de ontheemde schaduwen nodigen je uit tot vertraging en reflectie.

Ghost Trees maakt deel uit van de expo ‘Rebelse echo’s – 800 jaar verhalen, 100 jaar museum’. Spelend met het licht en omringd door de bomen van het park gaat haar interventie volledig op in het landschap, letterlijk zelfs: door zonlicht, het vallen van regen en het groeien van het gras vervagen de schilderingen langzaamaan, als de echo uit een imaginair verleden.

In het Kasteel van Gaasbeek is de video Midnight Sun van Sophie Whettnall te zien. Hier brengt ze het landschap letterlijk naar binnen. Zich ontdubbelend en spiegelend verweven de beelden zich met de patronen van de muurschilderingen in de Kamer van Carletto. Samen met de klankband refereren de beelden ook naar de vleermuizen die een thuis vonden in de zolders en kelders van het kasteel.

Met dank aan het Agentschap voor Natuur en Bos

Praktisch

» De performance vond plaats op 5  en 6 juli. 
» Het werk is intussen verdwenen maar je kan genieten van het filmpje hieronder.

Hier staat content van social media, u hebt ervoor gekozen om geen social cookies toe te laten. Klik hier om deze alsnog te aanvaarden.

Sophie Whettnall, Ghost Trees, 2024, Kasteel van Gaasbeek
Sophie Whettnall, Ghost Trees, 2024, Kasteel van Gaasbeek
Sophie Whettnall © Lydie Nesvadba

Sophie Whettnall

Sophie Whettnall (°1973, Brussel) is een Belgische multidisciplinaire kunstenares. Door middel van performance, installatie en video onderzoekt ze de relatie tussen lichaam en omgeving. Sterk beïnvloed door de landschapsschilderkunst laat ze zich leiden door haar zintuigen en haar fascinatie voor het ongrijpbare, haast desoriënterende effect van licht. De werken van Whettnall zijn stille oefeningen in contemplatie, terwijl ze tegelijkertijd de kijker activeren. Ze daagt het idee uit dat zien gelijk staat aan begrijpen.

Sinds het einde van de jaren '90 is haar werk internationaal tentoongesteld, met onder andere solotentoonstellingen in Le Pavillon de Vendôme in Aix-en-Provence (2022), Galerie Michel Rein in Brussel (2022), Bozar in Brussel (2021), Fondazione Palazzo Magnani in Reggio Emilia (2021), Galerie Michel Rein in Parijs (2021) en De CENTRALE voor hedendaagse kunst in Brussel (2019). Ze nam deel aan talrijke groepstentoonstellingen in België en in het buitenland, met name in het STUK in Leuven (2024), Gallerie degli Uffizi in Firenze (2024), Villa Empain (Boghossianstichting) in Brussel (2023) en de 52e Biënnale van Venetië (2007).

' When you displace something,
it becomes suddenly visible. '

- Sophie Whettnall

Foto van Sophie Whettnall tijdens de performance Ghost Trees waarbij ze fictieve schaduwen verft op gras
Sophie Whettnall, Ghost Trees

Performance / Ghost Trees,  2024, organische pigmenten op het grasveld voor het kasteel

Met Ghost Trees flirt Sophie Whettnall met de grenzen tussen het zichtbare en het onzichtbare, tussen heden en verleden, tussen droom en werkelijkheid. Met biologisch afbreekbare pigmenten schildert ze schaduwen van fictieve bomen op het grasveld voor het Kasteel van Gaasbeek. De tijd lijkt stil te staan en de ontheemde schaduwen nodigen je uit tot vertraging en reflectie.

Ghost Trees maakt deel uit van de expo ‘Rebelse echo’s – 800 jaar verhalen, 100 jaar museum’. Spelend met het licht en omringd door de bomen van het park gaat haar interventie volledig op in het landschap, letterlijk zelfs: door zonlicht, het vallen van regen en het groeien van het gras vervagen de schilderingen langzaamaan, als de echo uit een imaginair verleden.

De performance vond plaats op 5  en 6 juli 2024. Het werk is intussen verdwenen onder invloed van de natuurelementen maar je kan (na)genieten van het filmpje hieronder.

In het Kasteel van Gaasbeek is de video Midnight Sun van Sophie Whettnall te zien. Hier brengt ze het landschap letterlijk naar binnen. Zich ontdubbelend en spiegelend verweven de beelden zich met de patronen van de muurschilderingen in de Kamer van Carletto. Samen met de klankband refereren de beelden ook naar de vleermuizen die een thuis vonden in de zolders en kelders van het kasteel.

Met dank aan het Agentschap voor Natuur en Bos

Hier staat content van social media, u hebt ervoor gekozen om geen social cookies toe te laten. Klik hier om deze alsnog te aanvaarden.

Sophie Whettnall, Ghost Trees, 2024, Kasteel van Gaasbeek
Sophie Whettnall, Ghost Trees, 2024, Kasteel van Gaasbeek
Sophie Whettnall © Lydie Nesvadba

Sophie Whettnall

Sophie Whettnall (°1973, Brussel) is een Belgische multidisciplinaire kunstenares. Door middel van performance, installatie en video onderzoekt ze de relatie tussen lichaam en omgeving. Sterk beïnvloed door de landschapsschilderkunst laat ze zich leiden door haar zintuigen en haar fascinatie voor het ongrijpbare, haast desoriënterende effect van licht. De werken van Whettnall zijn stille oefeningen in contemplatie, terwijl ze tegelijkertijd de kijker activeren. Ze daagt het idee uit dat zien gelijk staat aan begrijpen.

Sinds het einde van de jaren '90 is haar werk internationaal tentoongesteld, met onder andere solotentoonstellingen in Le Pavillon de Vendôme in Aix-en-Provence (2022), Galerie Michel Rein in Brussel (2022), Bozar in Brussel (2021), Fondazione Palazzo Magnani in Reggio Emilia (2021), Galerie Michel Rein in Parijs (2021) en De CENTRALE voor hedendaagse kunst in Brussel (2019). Ze nam deel aan talrijke groepstentoonstellingen in België en in het buitenland, met name in het STUK in Leuven (2024), Gallerie degli Uffizi in Firenze (2024), Villa Empain (Boghossianstichting) in Brussel (2023) en de 52e Biënnale van Venetië (2007).

' When you displace something,
it becomes suddenly visible. '

- Sophie Whettnall